Zenbusiness

Mindfulness er den mest effektive måde at få hjernen tilbage i topform igen

Igennem denne dag, bliver det tydeligt, hvad det er, der stresser os og hvordan negative tanker og uvenlig kommunikation opstår. I får gennem dagen forskellige praktiske øvelser, til at forbedre arbejdsmiljøet og den enkeltes trivsel. Mindre sygefravær. Lavere personaleomsætning.

Mindre stress, mere fokus og færre forstyrrende negative tanker. På denne tema dag kigger vi på, hvordan hjernen fungerer - hvorfor vi har så mange tanker og bekymringer om alt muligt. Det gør vi ud fra ny hjerneforskning og psykologi. Og I lærer gennem øvelser, hvordan man effektivt kan reducere stress og negative tanker. Det er noget, alle kan praktisere. Det hele bliver serveret i en uhøjtidelig og humoristisk tone.

Programmet kan se sådan ud:

Oplægget Velkommen til dine frontallapper.

Gåtur i zen

Frokost

Meditation

Afrunding

Varighed: 4 – 6 timer

I oplægget Velkommen til din frontallapper får du indblik i: Hvilken del af din hjerne, der er i førersædet og hvordan du ‘skifter chauffør’ og bruger en langt mere kvalificeret del af hjernen i stedet. Hvorfor, at den virkelighed du oplever, faktisk ikke er virkeligheden(!) Hvorfor natur og mindfulness er den hurtigste vej til at få den skarpeste hjerne.

Gåtur i zen

Naturen er blevet populær! Det er der mange grunde til. De fleste af os har opdaget, at det gør noget godt for os, at opholde os ude i naturen. Og i dag bakker forskningen også op om, at det vitterligt er godt for os. Det reducerer stress og ængstelse og fremmer glæde og balance. Kombineret med bevidst nærvær, er naturen den allerbedste facilitator for, at dit sind performer på den allerbedste måde. På med vandrestøvlerne og ud i den fantastiske natur. Det bliver en gåtur med flere forskellige aktiviteter:

Træning og øvelser i, at få den bedste del af din hjerne tilbage i førersædet. Anvisninger på og øvelser i, at blive i den del af hjernen.
Walking meditation; Du kommer endnu tættere på naturen
Gående dialoger, 2 og 2, hvor du profiterer af det mode, sindet nu er i. Dialogerne tager udgangspunkt i spørgsmål, der udfordrer din tænkning og gør den mindre ensrettet.

Meditationstræning:

Nej, det er ikke røgelsespinde, bare tæer og blomster i håret! Det er koncentrationsøvelser, hvor der bl.a. sker dette i hjernen: Stresssystemet dæmpes kraftigt · Negative tanker reduceres · Større overblik · Mere empati og selvindsigt. Lyder det for godt til at være sandt? – Det er alt sammen funderet i forskning og bliver belyst grundigt i foredraget: Velkommen til dine frontallapper.

Dagens sidste modul handler om, hvordan det implementeres bedst muligt i virksomheden.