Nyhed 5.10.2021

Murerfirma vil bryde tabuet og tale om mental sundhed

I Horsens har et murerfirma haft travlt som aldrig før under coronapandemien, men nu vil de tage sig tid til at sætte fokus på medarbejdernes trivsel.
plaster-cement.jpg

På trods af coronarestriktioner og flere nedlukninger har danskerne opretholdt stærke privatøkonomier. Danskernes økonomi er endda blevet mere velpolstret, og det skyldes bl.a. færre restaurantbesøg, rejser og lignende. Derfor ser mange sit snit til at få udbygget for eksempel terrassen eller renoveret badeværelset, og det betyder, at landets tømrere, blikkenslagere og murere har haft rygende travlt under corona.

Derfor har Horsens Murer- og Entreprenørforretning valgt at søge, og fået 10.000 kr. fra Velliv Foreningen i forbindelse med Danmarks Mentale sundhedsdag. Pengene skal bruges på at sætte fokus på mental sundhed i hverdagen med særligt fokus på lærlingene.

”Det har været et hektisk år, hvor vi har knoklet løs. Det har betydet, at vi ikke har haft tid til at stoppe op og reflektere over hverdagen. Mit mantra er, at man skal være glad for at gå på arbejde, så jeg vil gerne sikre, at mine medarbejdere har de rette redskaber til at skabe gode rutiner til en travl hverdag. Vi vil også gerne bryde tabuet, og det handler jo om åbenhed og tryghed til at turde at sige fra, hvis der er noget, der er svært,” fortæller Jonas Ravn Nonbo, murermester hos Horsens Murer- og Entreprenørforretning.

Glade medarbejdere giver bedre bundlinje

Netop vigtigheden og betydningen af at have glade medarbejdere er der flere ledere, der har fundet ud af under corona. Et forskningsprojekt af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø peger på, at flere ledere er blevet opmærksomme på vigtigheden af at skabe trivsel i arbejdsfællesskabet – og at relationer er centrale for sammenhængskraft i organisationen. Det har de også mærket hos Horsens Murer- og Entreprenørforretning.

”Det er ingen hemmelighed, at hvis medarbejderne har en god mental sundhed på arbejdspladsen, føler sig kompetente og trygge, så smitter det af på deres kommunikation til kunden. Og jo bedre kommunikation - jo gladere kunder. Og det kan i sidste ende mærkes på bundlinjen. Vi håber på, at vi får tildelt pengene, og vi vil da kraftigt anbefale andre virksomheder til at gøre det samme – for hvorfor ikke? Det er jo win-win for både medarbejdere og chefer med tilfredse medarbejdere,” fortsætter Jonas Ravn Nonbo.