Spørgsmål og svar

Her samler vi løbende spørgsmål og svar til ansøgninger og afvikling af Danmarks Mentale Sundhedsdag.

Vi samler og deler spørgsmål og svar her på siden. 

Hvis I ikke herunder får svar på jeres spørgsmål, så skriv endelig til os på info@danmarksmentalesundhedsdag.dk

 

Før du sender en ansøgning

  • Hvem kan søge om støtte til et event om mental sundhed i arbejdslivet?

    Alle arbejdspladser kan søge. Det gælder altså arbejdspladser i det private og offentlige, små og store - og også forskellige afdelinger og filialer i store virksomheder eller kæder. 

     

  • Kan man søge om støtte, hvis man tidligere har fået en bevilling?

    Du kan godt søge om støtte til et event - også selvom du har fået bevilling til Danmarks Mentale Sundhedsdag tidligere.

  • Kan flere afdelinger på samme virksomhed søge?

    Ja. Forskellige afdelinger eller filialer kan godt søge om støtte til arrangementer. Ved flere end fem ansøgninger per CVR-nummer, forbeholder vi os dog retten til at reducere i antallet af ansøgninger - dette gælder dog ikke kommuner.  

  • Kan flere virksomheder søge sammen?

    Der kan kun være én ansøger på selve ansøgningen. Flere mikrovirksomheder kan dog godt gå sammen om et event, så der kommer flere deltagere. Der kan dog ikke af den grund søges om mere end op til 10.000 kr. til afvikling af eventet. 

    Erhvervsnetværk eller lignende, der vil lave et arrangement for eksempelvis flere erhvervsledere, kan ikke modtage støtte. Men de kan godt søge støtte til en aktivitet for deres egne medarbejdere. 

  • Hvordan vælges de ansøgninger, der får støtte?

    Der nedsættes et uddelingsudvalg bestående af Velliv Foreningen, Velliv Foreningens uddelingsudvalg, repræsentanter for de deltagende partnere og særlige eksperter på området. 

    Ansøgningerne udvælges på baggrund af det beskrevne indhold og forventet effekt på ansøgernes arbejdspladser. Samtidig vil der være fokus på at støtte mange forskellige brancher. 

  • Hvornår er der ansøgningsfrist?

    Den næste ansøgningsrunde starter i april 2023. Hold øje med vores hjemmeside eller følg Velliv Foreningen på de sociale medier. 

    Ansøgningsfrist 1. juni 2023 kl. 23.59.

  • Må et event koste mere eller mindre end 10.000 kr.

    Ja, det må det gerne.

    Der kan højest søges om 10.000 kr. Det er altså helt i orden at arrangere et event til f.eks. 25.000 kr., selv betale de 15.000 kr. og så søge om 10.000 kr. i støtte.

    Der må også søges et mindre beløb end 10.000 kr. Man får kun refusion for de udgifter, man har haft i forbindelse med afholdelse af dagen. 

  • Booking af konsulent

    Det er virksomheden selv, som finder en udbyder til dagen. 

    Typisk laves der en forhåndsaftale med en konsulent eller udbyder, som så kan bekræftes, når man ved om man har fået en bevilling. 

  • Hvad hvis 10. oktober passer dårligt til et event på arbejdspladsen?

    Der kan både søges og opnås bevilling til et event om mental sundhed i arbejdslivet på andre dage i uge 41 (helt præcist fra den 7.-15. oktober 2023). 

    Det vil give størst gennemslagskraft og skabe mest opmærksomhed, hvis alle afvikler deres events netop på Danmarks Mentale Sundhedsdag den 10. oktober. 

    Samtidig forstår vi godt, at det kan passe bedre på nogle arbejdspladser f.eks. den 11. oktober eller den 13. oktober. Det skal derfor ikke være en hindring for at deltage og opnå bevilling. 

    Der gives IKKE bevilling til arrangementer, som er afholdt andre dage end i uge 41.

  • Hvad er et event om mental sundhed i arbejdslivet?

    Et event om mental sundhed i arbejdslivet er en aktivitet, der handler om at tale om og lære om mental sundhed. 

    Det kan i princippet være, hvilken som helst aktivitet, så længe indholdet handler om mental sundhed. 

    Velliv Foreningen støtter, at alle landets arbejdspladser kan søge om støtte til at afvikle et event om mental sundhed i arbejdslivet på Danmarks Mentale Sundhedsdag den 10. oktober 2023. Alle arbejdspladser kan søge om op til 10.000 kr. til et event. De bedste idéer får støtte. 

    Vi har samlet nogle beskrivelser, kontakter og inspirationsmateriale, som kan hjælpe arbejdspladser med at afvikle et event, men det er meget velkomment, at hver ansøger finder på sit eget event. 

Efter du har sendt en ansøgning

  • Hvordan får jeg en kopi af min ansøgning?

    Du kan finde din ansøgning ved at logge ind på Min side

    Det er også her at du kan anmode udbetaling, når arrangementet er afviklet. 

  • Hvordan bliver pengene udbetalt?

    Har man som ansøger fået bevilget støtte til afholdelse af Danmarks Mentale Sundhedsdag, får man udbetalt  beløbet, når der er indsendt dokumentation for udgifterne (oftest efter afholdelse af dagen).

    • Pengene udbetales til det CVR nr., som er registreret på ansøgningen (til nemkonto). 
    • For at få udbetaling, skal du logge ind på Min side
    • Der skal uploades dokumentation for de udgifter som man har haft ifm. arrangementet.
    • Kan du ikke logge på eller oplever du fejl, send en mail til info@danmarksmentalesundhedsdag.dk.
  • Hvornår får jeg svar på min ansøgning?

    Ansøgere i runden for 2023 får besked om bevilling eller afslag pr. mail inden sommerferien.

  • Jeg kan ikke finde min ansøgning

    Ansøgere, som har fået bevilling til afholdelse af Danmarks Mentale Sundhedsdag, bliver oprettet som brugere i vores system og ansøgere får tilsendt en automatisk oprettelsesmail til ansøgerens mailadresse.  

    Ansøger har derefter adgang til Min side, hvor man kan se ansøgning og anmode om udbetaling efter afholdelse af dagen. 

    Kan du ikke logge på, send en mail med din fejlbeskrivelse til info@danmarksmentalesundhedsdag.dk

Hvis du er udbyder eller konsulent